RECENZE: "Equalizer 3" a jeho "Poslední kapitola" zamířil na pobřeží Amalfi, kde teče krev proudem

Provozovatelem zpravodajského serveru EXTRASIMO.cz je firma Czech Media Network s.r.o., IČ: 11823054

Sledujte EXTRASIMO.cz

© 2024 Copyright EXTRASIMO.CZ a dodavatelé Profimedia a ČTK

Veronika Jirásková

4. září 2023 19:13

Denzel Washington ve filmu Equalizer 3: Poslední kapitola Video

"Bad man" nebo "good man" - to je důležitá otázka celé ságy, ale v posledním dějství je ještě více zmiňována. Muž dvou tváří, který čas od času sáhne po svých hodinkách a stopuje vraždění v řádu pár jednotek sekund, vstupuje na malebném pobřeží Itálie do své závěrečné fáze.

Když režisér Antoine Fuqua v roce 2014 natočil prvního Equalizera podle scénáře Richarda Wenka, vytvořil akční thriller, který jasně reflektoval své kořeny v televizním seriálu. Tato adaptace seriálu, který se vysílal na amerických obrazovkách mezi lety 1985 a 1989, obsahovala všechny potřebné prvky: ruské gangstery, ženu v nesnázích a bývalého agenta, který si užíval zaslouženého důchodu v Bostonu. V tomto městě se věnoval převážně jedné činnosti, která byla s Bostonem spojována již od 18. století: pití čaje.

Krev v "Equalizéru 3" proudí jako chianti, temná a smyslná, vniká do dlážděných ulic a rozstřikuje se na vitráže a sochy. Hvězda Denzel Washington a režisér Antoine Fuqua využili třetího dílu této trilogie jako výmluvnou příležitost k italskému dobrodružství. Hrdina Robert McCall (Washington) se vydává z Bostonu do starého světa, aby okusil "la dolce vita". Než si však může plně užít důchod na Amalfijském pobřeží, musí se Robert postarat o pár věcí. To zahrnuje osvobození malebné vesnice od otravného mafiánského vlivu.

Divák zřejmě od prvních okamžiků čeká napětí, vzrušení, akci. Té se dočká jen na počátku filmu, dále je zhruba půlhodina, kdy si říkáte, ach Bože, kam ten děj zašel? A přemýšlíte, kdy opustíte sál. Náhle se vše zlomí a děj nabírá na dramatičnosti a máte pocit, že jste v jiném filmu.

Na "Equalizér" se nechodíme dívat kvůli komplexnímu příběhu, a tento třetí díl série klade důraz na výkony a emotivní napětí nad vším ostatním. Film začíná akčně, když Robert McCall již razantně zasáhl do situace ve sicilském vinařství, a tento úvod je plný brutálního střetu s anonymními útočníky. Skončí až při dramatickém útěku, kdy je nucen využít svou pistoli v sebeobraně.

Režisér Antoine Fuqua v "Equalizéru 3" evidentně čerpal inspiraci z italských gangsterských filmů a vytvořil vizuální dramatikou nabitý filmový svět. Jeho scény jsou doslova přeplněné náboženskou symbolikou, barokními prvky, středověkými uličkami a nekonečným množstvím těstovin. Nicméně, Fuqua a jeho kameraman Robert Richardson na tuto malebnou scenerii vnáší vlastní unikátní styl tím, že vytvářejí obrazy, které jsou syrovější a barvy jsou vybledlé, čímž vytvářejí kontrast mezi malebným přímořským městem Positano a temnějšími prvky příběhu.

Geniálně vybrané místo příběhu

Zajímavým zlomem filmu je zobrazení Altomonte, skutečné vesnice mezi Sicílií a Neapolí, kterou režisér Antoine Fuqua použil jako náhradu za ikonický Positano. Tato změna může být záhadná, neboť Positano je jedním z nejznámějších turistických cílů v Itálii. Stejně tak je i dějová linka "Ekvalizéru 3" nejasná a ne zcela vyvážená, což kontrastuje s předešlými díly série.

Robertovi zachrání život laskavý lékař v Altomonte, a během svého zotavování v této malebné vesnici si získává srdce obyvatel a okouzluje ho klidným životním stylem. Jenže poklidným místem Altomonte se stanou místním gangem Camorra, kteří se pokoušejí vyděsit obyvatele a vytlačit je z domovů, aby mohli vybudovat letoviska a kasina. To nenechává Roberta McCalla lhostejným.

Přitažlivost tohoto filmu spočívá v pozorování Washingtona, jak exceluje v tom, co umí nejlépe – tichém vyhrožování padouchům, zdánlivě bezstarostném propagování dobra a zla, a to při nutnosti páchat zlo, aby zachránil nevinné. Také je zde setkání Washingtona s Dakotou Fanningovou, která hrála v "Man on Fire", ale tentokrát o dvacet let později.

Dakota Fanning ve filmu „Ekvalizér 3“.

Fanning zde ztvárňuje agentku CIA Collinsovou, která upozorní na pašování "džihádských drog" skrz vinařství. Ačkoliv přichází do města pronásledovat teroristy, zdá se, že její dějová linie by mohla být vynechána, aniž by to ovlivnilo příběh, pouze zachycuje setkání těchto dvou herců po dlouhé době.

Ve filmu "Equalizér 3" se režisér Fuqua vrací k opernímu stylu a pulpové poetice, která je provázena zvláštním tempem a dobře strukturovaným, i když roztaženým dějem, který se podobá dlouhé špagetové nudli (scénář pochází od franšízového veterána Richarda Wenka). To však nezanechává dojem nedostatku radosti na čistě impresionistické úrovni. Fuqua a Washington zde představují zábavnou jízdu, kde nás vyzývají, abychom si jednoduše užili cestu po Evropě, na které Robert McCall vyvolává teror a chaos mezi velmi špatnými lidmi. Co víc si přát od filmu, kde není třeba moc přemýšlet a očekáváte odpočinek a pobavení. Dobro zvítězí a o to nám jde.

Hodnocení: 80%

Equalizer 3: Poslední kapitola

Žánr: thriller