RECENZE filmu Bod obnovy. Češi za málo peněz dokázali, že umí natočit světové sci-fi

Provozovatelem zpravodajského serveru EXTRASIMO.cz je firma Czech Media Network s.r.o., IČ: 11823054

Sledujte EXTRASIMO.cz

© 2024 Copyright EXTRASIMO.CZ a dodavatelé Profimedia a ČTK

Veronika Jirásková

25. září 2023 6:42

film Bod obnovy Video

Žánr science fiction (Sci-fi) v české kinematografii byl dlouhou dobu zanedbáván a často se objevoval pouze okrajově. Čistokrevné, vážně míněné sci-fi filmy byly vzácností, a posledním takovým významným příkladem je Ikarie XB 1, který se objevil už před šedesáti lety. Nyní se na filmovém plátně návrat české kinematografie ke sci-fi, jenž si po úspěšném uvedení na karlovarském filmovém festivalu zaslouží pozornost. Tento film, alespoň z technického a vizuálního hlediska, se nemusí stydět před svými mezinárodními žánrovými kolegy a přináší do české kinematografie nadějný zvrat v oblasti sci-fi.

Za tímto ambiciózním projektem stojí tým debutantů, včetně režiséra Roberta Hloze, kameramana Filipa Marka a hudebního skladatele Jana Šléšky, kteří se spojili s producentem komedií o fotbalistovi, Janem Kallistou. Tento tým pracoval na projektu po dobu dlouhých devíti let, aby nakonec přivedli film do své konečné podoby. "Bod obnovy" se nebojí ohlédnout za hranice české kinematografie a jasně se hlásí k mezinárodním vzorům, jako jsou Blade Runner, Minority Report, Gattaca nebo Potomci lidí. Je to odvážný krok a ukazuje, že i česká sci-fi má potenciál konkurovat ve světovém měřítku.

Film Bod obnovy se inspiruje tématem smrtelnosti, což je výrazný prvek, který si vypůjčuje od kultovního Blade Runnera. Přestože obsahuje i další motivy z jiných slavných sci-fi filmů, zatím nedosahuje jejich hloubky a komplexního zpracování světa, ve kterém se odehrávají.

I když se film Bod obnovy nemusí považovat za průlomový ve světovém kontextu, v domácím prostředí je zajímavým krokem vpřed. Otevírá cestu pro podobně laděné žánrové filmy v české kinematografii a může sloužit jako inspirace pro mladé filmaře, kteří by se chtěli pustit do podobných projektů.

Bod obnovy, druhé české sci-fi, které se povedlo.

S omezeným rozpočtem 45 milionů korun se film Bod obnovy prezentuje vizuálně poutavě. Již od prvních okamžiků nás zasvěcuje do svého světa, který není zas tak vzdálenou budoucností. Přispívá k tomu dynamická práce kamery Filipa Marka, která dokáže i během jízdy autem s kouřícími komíny v pozadí vytvořit atmosférický zážitek. Hudební doprovod od Jana Šléšky plní podobně důležitou roli, zdůrazňující napětí ve filmu. Tým, zodpovědný za kostýmy, masky, design a speciální efekty, rovněž odvádí vynikající práci, která filmové záběry oživuje podobně jako ve světě Harryho Pottera.

Vytknula bych jen velice snadno rozpoznatelnou současnou Škodu Octavia a velmi, ale opravdu velmi starý Citroen tuším XM přepracované na futuristická auta. Snad nemůžeme doufat, že Škoda bude Octavii vyrábět se stejnou karosérií, jakou má dnes. Určitě šlo sáhnout v Mladé Boleslavi o nějakých studentských projektech, ale to je jiná písnička.

Co musím ocenit jsou i nové nápady ve sci-fi. No viděli jste v nějakém filmu "digitální" zuby? Tak zde jsou určené pro komunikaci.

film Bod obnovy

Ale pojďme k samotnému ději.

Za osmnáct let od současnosti se událo několik významných změn. Byla vyvinuta technologie, která umožňuje návrat zemřelých osob, zejména těch, kteří zemřeli násilnou nebo nepřirozenou smrtí, například při nehodách. Tato technologie vznikla v reakci na rostoucí sociální a ekonomické rozdíly, které vedly k nárůstu kriminality. Každý má nárok na využití této technologie, pokud si pravidelně vytváří digitální zálohu svého vědomí, známou jako Bod obnovy. Tato záloha musí být obnovována každých 48 hodin, jinak restart po uplynutí této doby není možný.

Dostáváme se tak do roku 2041... Ve světě, kde nová technologie umožňuje návrat zemřelých, nejsou všichni ochotni tuto revoluční změnu přijmout. Na scénu vstupuje teroristická organizace, která se snaží sabotovat snahy tvůrců této technologie. Do tohoto komplikovaného prostředí vstupuje agentka Em, která se potýká se silnou osobní ztrátou. Je povolána k vyšetření neobvyklého případu dvojnásobné vraždy, kde základní pravidla bodu obnovy byla porušena. Jak se případ vyvíjí, stává se ještě složitějším, a Em se ocitá v temném labyrintu intrik a nečekaných zvratů.

Přiznám se, že za skvělou výpravou, filmovými triky, Prahou vyobrazenou v budoucnosti, se mi nejslabším místem filmu zdá být samotný scénář. A nebudu zřejmě sama. Příběh se zcela určitě dal více rozvést, propracovat, dialogy mohly být více profi - a je možné, že na vině bude čeština. Zejména dialogy totiž prozrazují, že film je oproti žánrovým konkurentům z levnějšího kraje. A samotný děj, na který jsme narazili už u mnoha sci-fi ve světě. ty se ale řadí spíše k "béčkovým" formátům. To se ale dá prominout, protože zbytek vyrovnává provedení, výprava a smysl režiséra a kameramana pro detail.

film Bod obnovy

Film Bod obnovy vsází na detektivní a thrillerovou linii, což je úctyhodné, a mně osobně ani nechyběl v každém filmu zastoupený spektakulární akční prvek. Co však chybí více citelně, je společenský kontext, ve kterém se příběh odehrává. Kladla jsem si otázku, zda společnost provozující institut bodu obnovy existuje pouze ve střední Evropě nebo zda má pobočky po celém světě a tato technologie je dostupná všem obyvatelům planety.

Postavy filmu jsou také poměrně povrchní a jsou vybaveny pouze základními charakteristikami, jako je trauma z minulosti, což platí například pro ústřední postavu policistky Em, kterou ztvárňuje Andrea Mohylová. Tato herečka představuje zajímavý a neokoukaný typ pro tento film a jedná se o její debut. Některé postavy, jako terorista Viktor, hraný Milanem Ondríkem, a vědec David, který zastupuje etická témata spojená s procesem obnovy, jsou zajímavější a dobře zpracované.

Nečekejte od filmu Bod obnovy hluboké filozofické či existenciální dílo, které by řešilo podstatu lidské existence. Uvidíte poměrně přímou detektivní sci-fi zápletku a neřeší se zde více aspektů té doby či více případů.

Bod obnovy, druhé české sci-fi, které se povedlo. Video 11 Otevřít galerii

Bod obnovy je odvážným českým debutem, který zaslouží uznání za suverenitu a odvahu tvůrců. I přes absenci hlubšího přesahu dokáže zaujmout svými atributy a působí profesionálně, aniž by působil lacině nebo amatérsky. Výprava a technická stránka filmu jsou silné, avšak samotný scénář a zápletka zůstávají poměrně rutinní. Chybí hlubší zkoumání společenských mechanismů ve světě filmu. Přesto jde o suverénní debut režiséra Roberta Hloze, jehož budoucí tvorbu stojí zato sledovat.

Hodnocení: 72%

Bod obnovy

Žánr: sci-fi