Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu | Přejít k vyhledávání

Pondělí 25. listopadu 2024

Svátek slaví Kateřina, zítra Artur

Benzin E10: Co se od ledna 2024 změní, co hrozí vašemu autu a kterým nebude chutnat vůbec? + PŘEHLED ZNAČENÍ

Top

Redaktora můžete kontakovat v každém článku skrz kontaktní formulář

Provozovatelem zpravodajského serveru EXTRASIMO.cz je firma Czech Media Network s.r.o., IČ: 11823054


Sledujte EXTRASIMO.cz

© 2024 Copyright EXTRASIMO.CZ a dodavatelé Profimedia a ČTK

Benzin E10: Co se od ledna 2024 změní, co hrozí vašemu autu a kterým nebude chutnat vůbec? + PŘEHLED ZNAČENÍ

Jana Procházková

24. listopadu 2023 4:31

Ilustrační fotografie

Od Nového roku dojde ke změně složení benzínu na čerpacích stanicích. Namísto stávajícího označení E5 se objeví nové označení benzín E10, což značí, že benzín bude obsahovat deset procent biolihu. Tato změna postihne většinu čerpacích stanic v Česku, včetně těch provozovaných společností jako Orlen Unipetrol.

"Od 1. ledna 2024 začneme na českém území distribuovat automobilový benzín BA95 s označením E10," prohlásil minulý týden generální ředitel skupiny Orlen Unipetrol Tomasz Wiatrak a rozpoutal tak chaos mezi lidmi, kteří vlastní automobil. 

Společnost Orlen Unipetrol, hlavní dodavatel paliva na českém trhu, čelí kritice týkající se změn ve složení benzínu. Společnost se však zavázala stát se nejpozději do roku 2050 emisně neutrální. Tato změna v benzínu na čerpacích stanicích, označená jako E10, bude obsahovat až 10 procent obnovitelného paliva získávaného z organických odpadů. Rafinérská a petrochemická skupina se tak řídí evropskou legislativou, která vyžaduje snižování emisí při výrobě a distribuci paliva. V roce 2021 společnost převedla vysokooktanový benzín na kvalitu E10, prodávaný pod značkou Verva 100, a od začátku roku 2024 začne distribuovat základní benzín Efecta 95 ve formě E10.

"Přechod na toto palivo je významným krokem na cestě k emisní neutralitě. Výrazně snižuje emise skleníkových plynů, protože obsahuje až 10 procent obnovitelného paliva vyráběného z hmoty či odpadu organického původu," popsal Tomasz Wiatrak.

Nárůst obsahu biolihu na čerpacích stanicích v podobě paliva označeného jako E10 se neomezuje pouze na síť Orlen Unipetrolu. Rozšíření této praxe již oznámila i benzínová síť MOL, která provozuje více než 300 stanic. Postupné zvýšení podílu biopaliva na příští rok plánuje také společnost Shell.

Palivo E10 je kombinací tradičního benzínu až s 10 % ethanolu, který může být též přítomen ve formě ethyl-terc-butyletheru (ETBE). Tento ethanol je získáván z obnovitelných zdrojů, což vede ke snížení emisí skleníkových plynů a přispívá k ochraně životního prostředí.

Benzín E10 je vhodný pro většinu benzínových vozidel vyráběných od roku 2005, kdy byla zavedena norma Euro 4.

Změnou od Nového roku na čerpacích stanicích bude mezinárodní označení 95oktanového benzínu přejmenováno z dosavadního E5 na nové E10. To se týká zejména těch, kdo často cestují do západní Evropy včetně Slovenska, kde se s novým označením již setkali.

Číslo za písmenem v označení značí maximální obsah biolihu v palivu: benzín E10 obsahuje 10 procent biosložky, což je dvojnásobek oproti původnímu E5. ​ Označení paliv:

E5, E10, E85 – označení pro automobilový benzín, kde číslo udává maximální obsah biolihu v palivu
B7, B10, B30, B100 – označení pro motorovou naftu, kde číslo označuje maximální obsah biosložky v palivu
XTL – označení pro syntetickou naftu, která není ropného původu

Co vašemu autu hrozí?

"Palivo E10 vadí některým součástkám palivového systému, kupříkladu gumovým těsněním a pryžovým hadicím, z nichž jsou lihem vysávána změkčovadla, hadice pak křehnou a mohou praskat. Oxidovat mohou i kovová potrubí pro vedení paliva. Podobně se můžeme setkat s problémy při studených startech a také se sníženým výkonem a vyšší spotřebou paliva," popisuje Miloslav Knap.

Starších motorů s karburátory se týká hlavně snížení výkonu, novější motory, řízené lambda sondou, pak mívají vyšší spotřebu. "Líh je méně výhřevný než benzin a kvůli zachování výkonu pak řídicí jednotka posílá do palivového systému více paliva," vysvětluje Knap. Nicméně německý autoklub ADAC před časem při svých testech ověřil, že spotřeba s E10 stoupne jen zhruba o jedno procento.

Dalším problémem paliva paliv obsahujících etanol je koroze – a to zejména palivového systému, spalovacího prostoru a výfuku. A podle Knapa také biodegradace. "Může docházet ke tvorbě pevných nebo lepivých nerozpustných úsad, jež mohou ucpávat palivové trysky a filtry a způsobovat tím poruchy chodu motoru, zvlášť při delším než tříměsíčním odstavení auta," upozorňuje.

​"Už u současného naturalu E5 s obsahem lihu do pěti procent mohou nastat problémy s dlouhodobým skladováním, maximální doporučená lhůta jsou tři měsíce. Problémem jakéhokoli paliva obsahujícího líh je totiž jeho dlouhodobá stabilita, líh má snahu vázat vodu ze vzdušné vlhkosti," podotýká Knap.

Řešením pro ty, kteří se obávají potíží s E10, je přejít na prémiové palivo s vyšším oktanovým číslem 98 až 100. Tato paliva používají složku ETBE (ethyl terc-butylether) namísto ethanolu, což zvyšuje jejich stabilitu a snižuje riziko poškození palivového systému. Veteráni s pevně nastaveným předstihem zážehu by však měli být opatrní při používání vysokooktanového benzínu.

Nejnovější zprávy