Stížnosti na ČEZ kvůli solárům. Lidé chtěli ušetřit, přišli ale o tisíce
20. října 2023 10:53
Web TN.cz se zabývá případem pana Františka, který poté, co investoval do solárních panelů a baterií na snížení nákladů na elektřinu, obdržel nečekaně vysokou fakturu za elektřinu ve výši 166 tisíc korun. Tento problém, který se zdá být neobvyklý, není však ojedinělý, a v podobné situaci se ocitlo více lidí. Energetická společnost ČEZ, která fakturu vystavila, tvrdí, že jde o nedorozumění. Pan František pořídil solární panely, které efektivně generovaly elektřinu a pokryly část spotřeby jeho domácnosti, ale zdá se, že výpočet a fakturace nebyly provedeny správně.
Web poukazuje na to, jak ČEZ dostal rodinu pana Františka do nelehké situace poté, co mu přišla faktura za elektřinu ve výši přes 166 tisíc korun. Co bylo ještě více šokující, bylo to, že musel uhradit i elektřinu, kterou jeho solární panely vyrobily. K nepříjemné situaci došlo nesprávným tarifem, neboť rodina Františka si nezměnila svůj původní tarif "Elektřina bez závazku" na tarif "Elektřina pro soláry," který by umožnil slevu na elektřinu vyrobenou solárními panely. Co je ještě horší, ČEZ neinformoval rodinu o nutnosti této změny tarifu, a zdálo se, že slíbil, že vše zařídí. O podrobnostech informoval tento článek.
ČEZ odmítá, že by se dopustil chyby v souvislosti se změnou tarifu pro solární panely. Podle společnosti je změna tarifu klientům prezentována jako volitelná možnost při instalaci solárních panelů a není to pro ně závazek. Důležitým faktorem pro tuto flexibilitu je variabilita využití solárních panelů mezi jednotlivými zákazníky, což ovlivňuje výhodnost produktu. Podle mluvčí ČEZ Alice Horáková není tarif "Elektřina pro soláry" automaticky výhodný pro každého majitele solárních panelů, protože to závisí na způsobu využití fotovoltaiky.
Pan František, který čelí problémům se solárními panely, nyní uvažuje o změně dodavatele elektřiny, neboť nečekal, že se setká s takovými obtížemi při pokusu ušetřit elektřinu. Situace, kterou zažil, není výjimečná, protože další lidé se po zveřejnění původního příběhu s podobnými potížemi ohledně solárních panelů a nepřizpůsobených tarifů na elektrickou energii obrátili na redakci TN.cz.
Další lidé, jako pan Petr, paní Alena a Zdeněk, čelí podobným problémům se solárními panely a nezměněnými tarify. Nikdo je dle webu nepoučil o nutnosti změnit tarif, přestože obchodní zástupci působili dojmem, že ČEZ bude automaticky odečítat jejich výrobu elektrické energie od spotřeby. Tím pádem tyto domácnosti skončily tak, že zaplatili i za elektřinu, kterou jejich solární panely vyrobily. Obrátili se na ČEZ a ČEZ Distribuci, ale neuspěli, a tak museli nakonec platit i za elektřinu, kterou "dali ČEZu zadarmo." Situace pro ně nebyla výhodná, a na otázky, zda ušetří, obdrželi od ČEZu negativní odpovědi.
Vrcholem bylo vyjádření ČEZ, že se nikdy nezavázali k tomu, že něco ušetříme," zlobil se Zdeněk.